2008-Κυκλοφοριακό πρόβλημα στους Αμπελόκηπους
Ας προσεγγίσουμε λοιπόν, μέχρι να γίνει κάτι τέτοιο και στα ασφυκτικά πλαίσια της πραγματικότητάς μας, αυτό το θέμα και πως κατά την ταπεινή μου άποψη θα μπορούσε η πρόταση που θα σας αναπτύξω να δώσει μια βαθιά κυκλοφοριακή ανάσα στους Αμπελόκηπους και στις δυτικές συνοικίες γενικότερα.
( Μετρό )
Στις αρχές 2003 όταν μόλις είχε αναλάβει η σημερινή δημοτική αρχή και πολύ πριν αρχίσει η κατασκευή του μετρό, θέσαμε στο δήμαρχο θέμα επέκτασής του και τονίσαμε ότι είμαστε στη διάθεσή του να τον βοηθήσουμε μα όποιο τρόπο αυτός επιθυμεί. Γιατί είχε συμβεί κάτι το μοναδικό σ’ όλο τον κόσμο. Σε λίγο θα ξεκινούσε, πράγμα που έγινε, η κατασκευή ενός μετρό που δεν θα έφτανε μέχρι το αεροδρόμιο της πόλης, δεν θα έφτανε στη βιομηχανική της περιοχή, δεν θα έφτανε καν στο σταθμό ΚΤΕΛ. Ένα μετρό που θα άφηνε απ’ έξω 300.000 ανθρώπους των δυτικών συνοικιών και θα εξυπηρετούσε σχεδόν αποκλειστικά κάποια ανώτερα κοινωνικά στρώματα. Με πολλή ομολογουμένως καλή διάθεση ο δήμαρχος μας είπε ότι θα δει το θέμα και καναδυό μήνες αργότερα μας ανακοίνωσε περιχαρής ότι η γραμμή προς δυτικές συνοικίες θα συμπεριληφθεί στην πρώτη επέκτασή του. Φυσικά κάτι τέτοιο δεν συνέβη, το μόνο που συνέβη ήταν στην πρώτη επέκταση του μετρό να συμπεριληφθεί η γραμμή της οδού Λαγκαδά. Χρόνους πολλούς μετά την αμαρτία ( όπως λέει ο ποιητής ), ήτοι τον Οκτώβριο του 2007 ασχολήθηκε και πάλι με το θέμα και έστειλε επιστολή προς τον πρωθυπουργό και τα συναρμόδια υπουργεία, οι οποίοι μετά συγχωρήσεως τον έγραψαν και η μόνη που απάντησε ( με ποια αρμοδιότητα άραγε; ) ήταν η κατασκευάστρια εταιρεία του μετρό η οποία μας ενημέρωσε ότι έχει ήδη προχωρήσει σε « μια αρχική διερεύνηση για την μελλοντική επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς τις βορειοδυτικές περιοχές του Πολεοδομικού Συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης, δηλαδή προς τους Αμπελόκηπους, Μενεμένη, Ελευθέριο Κορδελιό και Εύοσμο». Ζήσε Μάη μου, που λέει εν τη λαϊκή του σοφία ο ελληνικός λαός. Γιατί ακόμα και σήμερα να εγκριθεί, που δεν, η επέκταση αυτή θα υλοποιηθεί αμέσως μετά την αποπεράτωση του τμήματος που σήμερα κατασκευάζεται. Άρα 7 χρονάκια τουλάχιστο για να ολοκληρωθεί το σημερινό κομμάτι και άλλα τόσα το δικό μας πάμε το ταχύτερο σε 14 χρόνια. Είναι προφανές ότι μπρος στην αιωνιότητα τα 14 χρόνια είναι ένα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Βαστάτε λοιπόν γερά, όπου νάναι με τη δυναμική παρέμβαση της δημοτικής μας αρχής δίνεται λύση και σ’ αυτό το φλέγον θέμα. Τι σημαίνει όμως μετρό από τους Αμπελόκηπους μέχρι τη βιομηχανική περιοχή και το αεροδρόμιο; Εκείνο που σημαίνει είναι ελάχιστη μετακίνηση με τα Ι.Χ. αυτοκίνητα μας, με άλλα λόγια σημαντική κυκλοφοριακή αποφόρτιση. Δηλαδή ένα σοβαρό βήμα για την επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος των Αμπελοκήπων.Και άντε το κράτος των Αθηνών ( που θα έλεγε και ο αγαπητός μας νομάρχης ) δεν το σκέφτηκε ή άλλα συμφέροντα εξυπηρετεί. Που είναι όμως όλοι οι μεγαλοπαράγοντες της Θεσσαλονικιώτικης κοινωνίας που περί πολλών άλλων τυρβάζουν, να πατήσουν ποδάρι.
Η αλήθεια είναι μία και μοναδική, ούτε μπορούν, ούτε θέλουν.
(Ο.Σ.Ε.)
Γράφαμε στο προηγούμενο για την πολλαπλή ωφέλεια της επέκτασης του μετρό στις δυτικές συνοικίες. Ας δούμε σήμερα τι θα συμβεί με την απομάκρυνση του Ο.Σ.Ε. Την πρόταση αυτή θα πρέπει να τη διαχωρίσουμε από την ανεδαφική, ανέφικτη και ίσως κάπως αφελή πρόταση του Δημάρχου για υπογειοποίησή του, μιας και το κόστος αυτής της πρότασης είναι απαγορευτικό, κάτι που ευθαρσώς το δήλωσε ο εκπρόσωπος του Ο.Σ.Ε., αλλά δεν έχει και καμία σκοπιμότητα εάν και εφόσον λειτουργήσει το μετρό δυτικών συνοικιών.
Ας υποθέσουμε λοιπόν αυτό που είπαμε την προηγούμενη φορά, ότι δηλαδή το μετρό επεκτείνεται, είτε υπόγεια, είτε επίγεια από κάποιο σημείο και μετά, μέχρι τη Σίνδο, όπου βρίσκεται και η βιομηχανική περιοχή Θεσσαλονίκης. Θα μπορούσε λοιπόν στο τέλος αυτής της γραμμής, να κτισθεί ένας νέος τερματικός, σιδηροδρομικός επιβατικός σταθμός, ο οποίος θα εξυπηρετήσει άνετα ολόκληρη τη Θεσσαλονίκη, από το αεροδρόμιο της μέχρι τη Σίνδο και θα μειώσει έτσι κατά πολύ τις μετακινήσεις από και προς τον επιβατικό σταθμό του Ο.Σ.Ε., αφού μέσω του μετρό η πρόσβαση σ’ αυτόν θα είναι πολύ εύκολη.
Καταλαβαίνει ο καθένας μας ότι το κόστος κατασκευής αυτού του τερματικού σταθμού θα ήταν υποπολλαπλάσιο της υπογειοποίησής του. Όλα αυτά τα κτίσματα που βρίσκονται σπαρμένα κατά μήκος των εγκαταστάσεων του, θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ενώ θα αποδεσμεύονταν μια τεράστια έκταση χιλιάδων στρεμμάτων η οποία θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για την κατασκευή χώρων πρασίνου και στάθμευσης.
Έχω την αίσθηση ότι μόνο το μισό κομμάτι της έκτασης που συνορεύει με το δήμο μας, αφού το υπόλοιπο θα το αξιοποιούσαμε για πράσινο, θα επαρκούσε για την επίλυση του προβλήματος στάθμευσης. Ας υποθέσουμε όμως ότι δεν επαρκεί και ότι θα είμαστε αναγκασμένοι να σταθμεύουμε κατά μήκος αυτής της γραμμής από Μενεμένη και πιο πέρα. Ειλικρινά δεν θα με ενοχλούσε καθόλου, να παρκάρω το αυτοκίνητό μου κάπου εκεί, μόλις βγαίνω απ’ αυτό να μπαίνω στο μετρό και σε 5 λεπτά να κατεβαίνω στους Αμπελόκηπους, ενώ από τη στάση Αμπελοκήπων να παίρνω ένα τοπικό συγκοινωνιακό μέσο και σε ελάχιστο χρόνο να φθάνω στην άλλη άκρη των Αμπελοκήπων (το μέσο αυτό θα το περιγράψουμε στην επόμενη συνέχεια).
Και δε θα με ενοχλούσε γιατί αυτή τη στιγμή αναγκάζομαι πολλές φορές, να ψάχνω ακόμη και επί μισή ώρα προκειμένου να βρω θέση παρκαρίσματος στους Αμπελόκηπους.
Φανατικά Αμπελόκηποι λοιπόν, αλλά σήμερα αυτή η πόλη μας πληγώνει, με ευθύνη βέβαια των διοικούντων της.
Είναι ακόμη προφανές ότι η βελτίωση του πρασίνου, καθώς και η μείωση των μετακινήσεων με αυτοκίνητο μέσα στην πόλη λόγω της λειτουργίας του μετρό, αλλά και της απομάκρυνσης του Ο.Σ.Ε., θα μειώσει κατά πολύ τους ρύπους που προέρχονται από τα καυσαέρια, μετατρέποντας τη βάρβαρη σήμερα πόλη μας σε μια πόλη φιλική προς τον άνθρωπο.
( Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στους Αμπελόκηπους )
Λέγαμε στα προηγούμενα τι θα συμβεί με την απομάκρυνση του Ο.Σ.Ε. από τη Θεσσαλονίκη και την επέκταση του μετρό στις δυτικές συνοικίες και τις πολλαπλές ωφέλειες που θα προκύψουν όχι μόνο για τους κατοίκους της δυτικής Θεσσαλονίκης αλλά ολόκληρης της πόλης.
Ας δούμε σήμερα ποιες ρυθμίσεις και ποια έργα πρέπει να γίνουν στους Αμπελόκηπους έτσι ώστε το σύνολο αυτών των ρυθμίσεων να δώσει τις ανάσες που χρειάζεται η πόλη μας προκειμένου να μετατραπεί σε πόλη φιλική προς τους κατοίκους της.
Μέτρο 1ο.
Νέα κυκλοφοριακή μελέτη. Με βάση τη σημερινή και αυριανή κατάσταση. Όχι αυτήν που επικρατούσε πριν από 15 χρόνια. Γιατί αν ρωτήσετε τη σημερινή δημοτική αρχή θα σας πει ότι εφάρμοσε την κυκλοφοριακή μελέτη που είχε κάνει πριν από καμιά δεκαπενταετία η προηγούμενη δημοτική αρχή. Σε μια εποχή που ήταν τελείως διαφορετική η κατάσταση στους Αμπελόκηπους. Μια εφαρμογή μάλιστα που έγινε κατά το δοκούν και σε πολλές περιπτώσεις αντίθετα από τις ρυθμίσεις της μελέτης.
Μέτρο 2ο.
Συντήρηση των δρόμων μας. Οι οποίοι δυστυχώς έχουν να συντηρηθούν από την εποχή που εμείς είμαστε δημοτική αρχή. Οι οποίοι δυστυχώς θυμίζουν πλέον χώρα του τρίτου κόσμου. Οι οποίοι δυστυχώς προκαλούν σοβαρά κυκλοφοριακά προβλήματα στους χρήστες τους. Προσθήκη νέων σηματοδοτών. Υπάρχουν διασταυρώσεις που έχουν πλέον μετατραπεί σε καρμανιόλες. Γραμμογράφηση όλων των δρόμων, έτσι ώστε να παρκάρουν περισσότερα και χωρίς σοβαρά προβλήματα αυτοκίνητα, που δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν από τις πυλωτές. Απαραίτητα κατασκευή επιτέλους καλαίσθητων πολυκατοικιών με πυλωτές και όπου αυτό είναι δυνατό υπόγειων πάρκινγκ κάτω από τις νέες πολυκατοικίες.
Μέτρο 3ο.
Κατασκευή υπογείων πάρκινγκ, δημοτικών, ελεύθερων για τους χρήστες τους, σε όλους τους Αμπελοκήπους. Από πρόχειρη μελέτη που κάναμε διαπιστώσαμε ότι τουλάχιστο 8 μπορούν να κατασκευασθούν σε διάφορες θέσεις μέσα στους Αμπελόκηπους.
Φυσικά εκτός από το υπόγειο πάρκινγκ στο Φιλίππου που καθυστερεί εδώ και 10 χρόνια. Το οποίο η εταιρία που ανέλαβε την κατασκευή και εκμετάλλευσή του ζήτησε και με μεγάλη ευκολία η δημοτική μας αρχή της έδωσε παράταση, παρόλο που ήδη καθυστερεί, άλλον σχεδόν έναν χρόνο για την έναρξη των εργασιών. Μένει να δούμε αν και πότε θα το ξεκινήσει, αφού τα προβλήματα που αντιμετώπιζε δεν είναι βέβαιο ότι ξεπεράσθηκαν. Και βέβαια σε τελευταία ανάλυση θα κάνει η σημερινή δημοτική αρχή κάποιους τσάμπα μάγκες. Αφού το έργο μπορούσαμε να το κάνουμε μόνοι μας με ελάχιστο οικονομικό κόστος και θα είχε εδώ και χρόνια τελειώσει. Δυστυχώς όλα τα προηγούμενα χρόνια είμαστε η μόνη παράταξη που καλούσε ΟΛΕΣ τις άλλες παρατάξεις να προχωρήσουμε σ΄ αυτή την κατεύθυνση.
Δε συνεχίζω γιατί θα γίνω πολύ δυσάρεστος και δεν το επιθυμώ.
Μέτρο 4ο.
Τοπική τακτική συγκοινωνία που θα προωθεί τους συνδημότες μας περιφερειακά σ’ όλους τους Αμπελόκηπους, με αφετηρία και τέρμα τις στάσεις του μετρό που θα βρίσκονται στους Αμπελόκηπους.
Περισσότερα και καλύτερα λεωφορεία ενός επιτέλους δημοτικού ΟΑΣΘ, αφού τον ιδιωτικό σήμερα και τον ακριβοπληρώνουμε και κακές υπηρεσίες μας παρέχει, από και προς το κέντρο.
Μέτρο 5ο.
Για το τέλος κρατήσαμε μία ρηξικέλευθη πρόταση. Η οποία όπως θα διαπιστώσετε τα επόμενα χρόνια, έρχεται σε αντίθεση με ρυθμίσεις που θα επιχειρηθούν να περάσουν, δήθεν για την άμβλυνση του κυκλοφοριακού προβλήματος. Ρυθμίσεις όπως είναι η λειτουργία διοδίων μέσα στις πόλεις. Μια ιδέα που μας έρχεται από Αμερική μεριά όπου εδώ και χρόνια εφαρμόζεται, χωρίς καμία επιτυχία εκτός από εισπρακτική βέβαια. Η οποία όμως βρήκε πρόσφορο έδαφος στους φωστήρες της ευρωπαϊκής μας ένωσης και αρχίζει δειλά – δειλά να συζητιέται και στη χώρα μας.
Ποια είναι η δική μας πρόταση. Μόνο στο νομό Θεσσαλονίκης υπάρχουν δεκάδες χιλιάδες στρέμματα δημόσιας ανεκμετάλλευτης γης μακριά από το πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης. Μια γη που οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ προσανατολίζονται εδώ και χρόνια στο ξεπούλημα της.
Η δική μας πρόταση λοιπόν είναι σε τμήματα αυτής της γης να δημιουργηθεί η κατάλληλη σύγχρονη υποδομή και να δίνονται σοβαρά κίνητρα σε όσους το επιθυμούν αντί να κτίσουν τα οικόπεδά τους μέσα στην πόλη να κτίζουν στους χώρους αυτούς ( ανταλλαγή γης ) και τα οικόπεδα τους να αποδίδονται στους δήμους για κοινωφελείς σκοπούς.
Οι νέες πόλεις που θα δημιουργηθούν δεν θα μπορούν να ξεπεράσουν κάποια πληθυσμιακά όρια.
Έτσι και τα αποτελέσματα που θα επιτύχουμε από την εφαρμογή όλων των προηγούμενων ρυθμίσεων θα έχουν μονιμότερο χαρακτήρα και φυσικά η ποιότητα της ζωής θα βελτιωθεί σημαντικά.
Μέτρο 6ο.
Δεν κατέχουμε την απόλυτη αλήθεια, δεν κατέχουμε την απόλυτη γνώση. Είμαστε έτοιμοι να συμφωνήσουμε σε οποιαδήποτε άλλη προοδευτική, ριζοσπαστική πρόταση ακούσουμε, για το καλό του λαού μας.
Έχουμε όμως την επιθυμία και τη θέληση να δούμε τα προβλήματα που υπάρχουν να λύνονται, σε αντίθεση με τις άλλες παρατάξεις που στερούνται όχι μόνο προτάσεων, αλλά και μονίμως τρέχουν πίσω από τις εξελίξεις.
Η ευθύνη, όπως καταλαβαίνετε αγαπητοί αναγνώστες για να αλλάξουν τα πράγματα, είναι του λαού των Αμπελοκήπων. Στα χεράκια του κρατά την τύχη του. Οι εκλογές θα έρθουν σύντομα. Οι άλλες παρατάξεις θα τον καλέσουν να ψηφίσει κομματικά. Εμείς τον καλούμε να ψηφίσει όχι μόνο με βάση τις προτάσεις μας. Αλλά και με βάση την ιστορία. Αφού όπως πολύ καλά θυμάται όταν εμείς είμαστε δημοτική αρχή καταφέρναμε να προωθούμε λύσεις σε όλα τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζαμε.
Γιάννης Νομικός